Att gripa sig an med livets bestyr

Vi människor har oftast inte sett problemet förens någon expert kommer och presenterar ”lösningen” för oss. Dom måste först övertyga köparna att detta är något värt att lägga ut pengar på. Vi behöver övertygas, eftersom vi inte (ännu) vet om att just denna produkt ska tillfredsställa våra behov. Att skaffa och återfå respekten som man har förlorat hos nära och kära kan man få igenom nya hjälpmedel. Dessutom ska man som konsument få dåligt samvete att man inte göra något åt sitt problem Reklamens två mål är att: 1. Att tittarna ska inse och få klart för sig att de inte riktigt själva kan se sina behov. 2. Den ska visa att det faktiskt I många reklamfilmer förlöjligar man de som gör saker på det gamla sättet och de framställs som dumhuvuden eller gammeldags. Den redande etablerade konsumentattityden förstärks av reklam byrårernas ”övertalningsförsök”. Vad är det då att ha konsumentmakt? Det kan vara att uppfatta tillvaron som en rad problem som kan definieras. Det kan också vara att se det som en plikt att lösa dem, en plikt som man inte kan försumma utan att känna skuld. Konsumentattityden löser upp problemen så att de uppfattas som allmänna. Den individualiserar uppgifterna så att de uppfattas som sociala. Det är konsumentbeteendet som gör mig till en individ. När vi människor skapar gör vi det i grupp men när vi konsumerar gör vi det enskilt. Det blir nu min plikt (även om jag hade lyckats lösa problemet själv) att förbättra mitt liv. Att göra något av mig själv, förfina mitt jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0